Ćwiczenia

Wielki Finał Polskiej Ligi Husarskiej SKŁADA SIĘ z konkurencji władania orężem husarskim. W niej husarze wykonuje ćwiczenia w używaniu oręża (na prawą rękę): 

      1. Kopia
      2. Pałasz 
      3. Szabla

Każdy oręż używany jest w jednym przejeździe a czas z przejazdu jest wynikiem końcowym. Rozgrywane będą dwa przejazdy podczas finału, wyniki będą się sumowały. Zadania na pozornikach  oraz okrążenia beczek muszą być wykonywane w galopie.  

      1. Przeszkoda „C,” przeszkoda w postaci stacjonaty o wysokości 70 cm jest przeszkodą, której nie wolno ominąć.  

– jej każde ominięcie to dodanie + 25 pkt. karnych 

– strącenie drążków to + 5 pkt. 

– demontaż przeszkody + 25 pkt.

      1. „Beczka”, ma być raz okrążana w galopie. Nie może zostać ominięta. Kierunek dowolny. 

– jej każde ominięcie lub przewrócenie + 25 pkt. karnych 

– wykonanie ćwiczenia w tempie niższym + 10 pkt.  

      1. Zasady dodatkowe: 

– utrata broni + 5 pkt, 

– upadek z konia + 20 pkt, 

– upadek konia i jeźdźca + 40 pkt, 

– za brak jednego z elementów obowiązkowego wyposażenia + 10 pkt

      1. GONITWA Z KOPIA DO PIERŚCIENIA – zawodnik rozpoczyna przejazd z linii startu z kopią w ręku; 

➢ przeszkoda A – zbieranie z pozornika pierścienia o średnicy 10 cm, znajdującego się z prawej strony jeźdźca 

➢ przeszkoda B – zebranie pierścienia o średnicy 10 cm    

➢ „beczka” – okrążenie w galopie 1,5 okrążenia obowiązkowo w lewo 

➢ przeszkoda C – skok przez przeszkodę o wys. 70 cm  

➢ przeszkoda D – zebranie pierścienia o średnicy 10 cm   

– niezebranie pierścienia 6 pkt. 

– wszystkie pierścienie są równej średnicy 

– pierścienie mogą znajdować się na różnej wysokości

      1. GONITWA Z PAŁASZEM Przejazd w drugą stronę  

➢ przeszkoda E – cięcie kapusty umieszczonej na pozorniku 

➢ przeszkoda C – skok przez przeszkodę o wys. 70 cm 

➢ „beczka” – okrążenie w galopie, 1,5 okrążenia obowiązkowo w prawo 

➢ przeszkoda F – pchnięcie pałaszem w pozornik składający się z 3 klocków ustawionych na podstawie, największy na dole, średni i mały, przy czym każdy kolejny jest 4 razy mniejszy niż poprzedni (liczy się tylko zdjęcie sztychem).  

➢ przeszkoda G 

– pchnięcie w pozornik i pozostawienie w nim Pałasza 

– brak ścięcie kapusty 4 pkt karne – zdjęcie małego klocka 0 pkt. 

– zdjęcie średniego i małego (duży na miejscu) 6 pkt 

– zdjęcie wszystkich klocków (największego i dwóch pozostałych) 8 pkt 

– nie strącenie żadnego klocka 10 pkt karnych. 

– nietrafienie w pozornik do pozostawienia pałasza 4 pkt 

– niepozostawienie pałasza 4 pkt

      1. GONITWA Z SZABLĄ  

➢ przeszkoda H – cięcie łozy 

➢ przeszkoda I – cięcie jabłka 

➢ „beczka” – okrążenie w galopie 1,5 okrążenia w lewo 

➢ przeszkoda C – skok przez przeszkodę o wysokości 70 cm 

➢ przeszkoda J – cięcie jabłka  

– nie określamy rodzaju cięć, stawiamy na skuteczność. Cięcie będzie zaliczone wtedy gdy pierwszy punkt styku będzie uderzany w przedmiot celu, w jabłko; łoza gdy zostanie ścięta w miejscu styku szabli z łozą. 

– brak zaliczenia – 6 pkt karnych.

PRZEBIEG KONKURENCJI

Zawodnik staje na linii startu z kopią w ręku wyposażony zgodnie z regulaminem udziału w turnieju. Po zgłoszeniu gotowości dostaje pozwolenie na start. A po przekroczeniu linii startu rozpoczyna się pomiar czasu.  Zawodnik goni z kopią do pierścieni  

przeszkoda A – zbieranie z pozornika pierścienia o średnicy 10 cm, znajdującego się z prawej strony jeźdźca 

przeszkoda B – zebranie pierścienia o średnicy 10 cm    

„beczka” – okrążenie w galopie 1,5 koła w lewo 

przeszkoda C – skok przez przeszkodę o wys. 70 cm  

przeszkoda D – zebranie pierścienia o średnicy 10 cm   

Wjazd w strefe zatrzymania 3mx3m Wytyczona przez linie z wapna na ziemi lub przez drążki leżące na ziemi. Odłożenie kopi wraz z pierścieniami do beczki znajdującej się na prawo od strefy zatrzymania. Wyjazd z strefy zatrzymania. Gonitwa z pałaszem

przeszkoda E – cięcie kapusty umieszczonej na pozorniku 

przeszkoda C – skok przez przeszkodę o wys. 70 cm 

„beczka” – okrążenie w galopie wykonywane w prawo 1,5 okrążenia 540 stopni 

przeszkoda F – pchnięcie pałaszem w pozornik składający się z 3 klocków ustawionych na podstawie, największy na dole, średni i mały, przy czym każdy kolejny jest 4 razy mniejszy niż poprzedni (liczy się tylko zdjęcie sztychem).  

przeszkoda G – Pchnięcie w pozornik i pozostawienie w nim Pałasza

Zwrot na beczce (180 stopni tu dowolny kierunek wykonywania nawrotu) w pobliżu linii startu dobycie szabli i rozpoczyna się gonitwa z szablą

przeszkoda H – cięcie łozy 

przeszkoda I – cięcie jabłka 

„beczka” – okrążenie w galopie  

przeszkoda C – skok przez przeszkodę o wysokości 70 cm 

przeszkoda J – cięcie jabłka  

Po ostatnim Cięciu wyjeżdżamy przez linię mety i zostaje zatrzymany czas.


https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cgEwoCh5tQ0


Zadanie „Konfederacja Organizacji Husarskich” sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH NA LATA 2021-2030 NOWEFIO – EDYCJA 2022 – PRIORYTETY 2-4
Całkowita wartość zadania: 300 000,00 zł
Finansowane z dotacji: 300 000,00 zł
Projekt służy zainicjowaniu i zawiązaniu współpracy środowiska związanego z kultywowaniem tradycji husarii na wielu obszarach od działań organizacyjnych,
przekazujących wiedzę, dotyczących tworzenia wydarzeń kulturalno-historycznych po unifikację współpracy organizacji, grup czynnie odtwarzających husarię. Konfederacja
Organizacji Husarskich ma być formą wzmocnienia organizacji obywatelskich o różnym statusie prawny o tym profilu działalności rekonstrukcyjnej.

Zapisz się do newslettera